Den 29:e september 1983 tog kommunstyrelsen i Botkyrka beslut om att bevilja den nybildade bostadsrättsföreningen kommunal borgen får de lån som behövdes för att bygga föreningens hus (se figur 1-3). I underlaget till beslutet fanns följande beskrivning av projektet.
Figur 1. Sadelmakarvägen 9 (hus 6 i byn).
Figur 2. Garagelänga på Sadelmakarvägen 9 (hus 7).
Figur 3. Sadelmakarvägen 6 (hus 8).
Husen uppfördes år 1984 och de ser i stort sett lika dana ut utvändigt än idag. Förutom att yttertaken samt de gemensamma portarna är utbytta och de brunbetsade fönstren är ersatta mot moderna vita fönster med utsida av aluminium. Därtill har en till garagelänga byggts och den äldre längan har byggts ut med fyra garage samt ett utrymme för sopsortering. Invändigt däremot är de flesta av de gemensamma utrymmena ommålade i andra kulörer. Därutöver har poolen i källaren på Sadelmakarvägen 6 däckats över och utrymmet har blivit till ett gym.
Den medlem som vid invigningen innehade de största ytorna (runt 1.000 kvadratmeter), var Botkyrka kommun, som till en början använde en stor del av dessa ytor för gatukontorets verksamhet. De har ännu (år 2017) samma lokaler men verksamhen är en annan. Andra medlemmar som varit med sedan starten är verkstadsföretaget Metallic och miljöteknikföretaget Wallax Miljö.
När räntorna under början av 1990-talet steg till skyhöga nivåer, tvingades föreningen succesivt höja avgifterna från i genomsnitt 454 kr/kvm år 1984 till 809 kr/kvm år 1992. Vilket var så mycket att det ibland hände att medlemmar skänkte sina bostadsrätter till föreningen. Vidare gick alla tre bostadsrättsföreningarna i byn ihop om att sponsra lunchrestaurangen så att de hade råd att forstätta verka i byn.
Föreningens lån år 1994.
År 2017 när räntorna var betydligt lägre och nästan 12 miljoner av lånen amorterats av samt avskrivningstiden fördubblats, var avgiften tillbaka på samma nivå som 1984.
Fram till början av 00-talet sköttes både den tekniska och ekonomiska förvaltningen av ett förvaltningsbolag (Expo Botkyrka) som ägdes gemensamt av alla tre bostadsrättsföreningarna i byn.
Förvaltningsbolagets kontor
Längst bort i bilden sitter Jan Collin. Han var väldigt involverad i byns utveckling från att den startade på 1970-talet fram till att mitten av 00-talet.
Men sedan bägge de två andra föreningarna valt att dra sig ur arrangemanget upphörde Expo Botkyrka. Fram till augusti år 2020 sköttes den ekonomiska förvaltningen av Kontorscentret i 9:an och de stod även för de receptionstjänster som tidigare levererades av förvaltningsbolaget. Därefter är dessa tjänster fördelade på olika aktörer.
Den tekniska förvaltningen sköts av styrelsen med hjälp av en kontrakterad fastighetsskötare. Dessutom har allehanda hantverkare renoverat/bytt ytskikt och uppgraderat tekniska system, för att möta dagens och framtidens behov samt för att öka föreningens attraktionskraft.